14 dager på slipp!
Planen var å bruke 2-3 dager på slipp, maks en uke. Vi skulle utbedre rorfestet samt å skifte sink, fette propell, bunnsmøre og polere. Slik gikk det ikke. Det var myyye mer arbeid enn vi hadde tenkt. Rorfestet var den største utfordringen.
Vi har lenge hatt planer om å reparere rorfestet på båten vår. Mistanken om omfattende rust på «bjelken» som holder roret på plass har vært til stede siden 2009, men den gangen var det ikke så alvorlig. Vi behandlet det ved å bruke ulike rustfjerningsmidler. Imidlertid bestemte vi oss for å ta tak i dette før den kommende langturen. Etter å ha søkt litt på nettet, innså vi at mange båteiere slet med det samme problemet, og det fantes flere forslag til reparasjoner.
Da båten ble tatt opp, oppdaget vi et stort hull nederst på roret. I tillegg hadde det oppstått en skade under roret etter en grunnberøring på vei fra Alta til Tromsø. Vi avtalte med firmaet Steinly, som har verksted på Skattøra Marina, at de skulle håndtere reparasjonen av skaden. Deretter begynte vi arbeidet med å fikse rorfestet. Først måtte roret tas ned, og det gikk greit. Vi lagde et system av blokker og tau for å kunne senke roret enkelt. Vi hadde allerede målt opp hvor høyt båten måtte plasseres i krybben for å kunne fjerne roret, basert på råd fra Tor Erling Vikan, som eier samme type båt og tidligere hadde gjennomført samme operasjon.
Det første utfordringen var å løsne rorfestet. Boltene var ikke bare vanskelige å komme til, men selve festet satt også svært fast. Til slutt måtte vi bruke en jekk for å presse festet ut, og da så vi at det var kraftig rustet, med faktiske hull i stålet. Festet ble levert til Steinly. De sandblåste og sveiste igjen hullene, samtidig som de forsterket festet. Rorhylsen ble også byttet, både nede og oppe.
Da vi monterte alt tilbake og heiste opp roret, oppdaget vi at det var blitt vanskelig å svinge. Festet var ikke helt i orden. Vi måtte ta ned alle delene igjen for justeringer, men det gikk ikke helt som planlagt. Etter 14 dager bestemte vi oss for å montere alt sammen igjen (for sjette gang) og la det være. Roret var blitt litt bedre, men ikke ideelt. Neste år, i 2024, må vi ta båten opp igjen. Denne gangen planlegger vi å bygge et helt nytt feste. Vi vil nøye planlegge og skaffe alle nødvendige deler for å gjøre jobben grundig. Vi har avtalt med Steinly at vi vil starte arbeidet på våren 2024.
Det ble en del venting på sandblåsing og sveising i løpet av prosessen. Denne ventetiden ble benyttet til polering, bunnsmøring, bytte av sink, skifte av vannkjølt lager på propellakslingen, og smøring av propellen.